Tuesday, June 28, 2011

Isra' Mikraj


Assalamualaikum warohmatullah hitaala wabarokatu...
Kaifahalukum? alhamdulillah.. oklah, kome tahu tak esok hari ape??? tak tahu.!!! takpe-takpe, esok adalah isra' mikraj...yup, perjalanan Nabi kita tue... so, together let us appreciating the journey of prophet Muhammad...


Maybe telinga kome dah bernanah dengor citer pasai isra' mikraj ni kan...sebab memang kalau tiap-tiap tahun punyer ceramah isra' mikraj, it will keep repeating about the same thing...ye memanglah sebab isra' mikraj tu berlaku sekali aje..so ade satu jerlah plot penceritaannye..tak gitu ker???

Oklah, sebab masyarakat surau arrahmaniah teringin sangat nak aku join kuliah isra' mikraj diorang, ceramah ini telah diawalkan iaitu pada hari senin malam selase...like i said before, ceritanya lebih kurang serupa macam cerita ustad zul dengan ustad shukri dulu...persis,,,. :p but ade something new...so aku nak share yang new nie aje...

Lets begin the kuliah agame :___:

Kisah pemilihan buraq di syurga...

Sebenarnye buraq ni bukan seekor sahaja namun ade banyak...buraq ni adalah binatang syurga. kisahnya, pada suatu masa, malaikat jibrail pergi ke syurga untuk memilih buraq tunggangan Nabi.

Setibanya di syurga, malaikat jibrail melihat banyak buraq, namun ade seekor buraq yang kelihatan lain dari yang lain kerana ianya tunduk.maka malaikat jibrail pun mendekati buraq tersebut seraya bertanya, "Mengapa engkau tunduk wahai buraq?"..buraq menjawab, "kerana aku rindu dan teringin sangat untuk bertemu dengan rasullah."."Ikutlah aku. akan ku bawa bertemu rasullah."Macam tulah bagaimana pemilihan buraq dibuat..

Kisah batu terapung...

Pernah tak terdengar kabar angin kate bahawa batu terbang ni palsu...what u'olls think???


Oh tidak...sebenarnya ia sememangnya wujud kerana ketika Nabi di mikrajkan, batu nie nak ikut tertapi dihalang Nabi..so ia terhenti sahaja..

Kenapa plak tak nampak macam terbang pun skunk nie???
Begini alkisahnye... Pada suatu hari, ade seorang perempuan yang sarat mengandung duduk berehat/berteduh dekat bawah batu nie..ketika wanita ini sedang duduk, dia memerhatikan sekeliling dan mendapati bahawa batu ini terapung...kerana terlalu takut akan batu itu menghempapnya, dia pun mengalami keguguran..lantas pihak kerajaan arab saudi mengambillah iktibar dan buatkan supaya batu nie tak nampak terbang...paham dah???

Aku rase cukuplah dua ilmu ni aku kongsikan, moga kome akan mendapat ilmu baru dari 2 point ringkas nie...ayat biase ---> yang baik itu datang dari Allah dan buruk adalah kelemahan diri ANA sendiri..sekian terima kasih..

p/s: cadang nak publish pukul 12 karang, tapi daddy dah suruh tido sbb esok i kene drive...nite~~:))) <--extra ) for extra happy...

No comments: