Tuesday, May 3, 2011

kplspm 2011: perTEMUan yang menDUGAkan...


Oklah, semalam aku bertemu duga guru.memang pengalaman dan aku rasa pengalaman ini lain dari yang lain punya.mungkin satu dalam seribu orang je yang mampu merasai pengalaman ni...oklah storynya berbunyi macam ini.


Pukul 6.00 pagi aku dah bangun.berdegup kencang jiwa nan raga sebab hari ni interview para guru bahasa antarabangsa.bangun aje aku terus pergi mandi sebagai refreshment. lepas aku mandi aku pun terus sembahyang subuh dan berdoa nak dapat keberkatanlah kononnye.habis aje solat aku pun sterika baju kemeja dan seluar.then, aku prepare-prepare dan breakfast.sebab terlalu nervous aku makan roti bilis aje.

Habis makan aku dengan anjale pun setartlah merempit di kota raya. naik moto tu..mula-mula dekat area sungai besi tu rase perona aje sebab angin sepoi tiup lagi dekat helmet ..dengor bunyi angin..woooooooooooooo tapi dekat kawasan bangsar dah jadi gundah gelisah sebab hujan turun dengan lebat segala..mula-mula tu macam cekal aje aku dengan anjale periss dalam hujan tu tapi tetiba hujan turun tambah lebat dan aku dengan anjale pun setartlah mengucap duduk tunggu bawah jambatan flight over..sabor jelah..takut baju nanti basah berlebihan pulak...tapi tulah sebab nervous sesangat takut orang perancis ni over-punctual pulak aku pun paksa je anjale ni untuk cross under the RAIN-bow itu.indah sungguh.

Lagi sekangkang kera nak sampe ipg, aku ajaklah anjale singgah dekat masjid untuk buat dry cleaning processes.bajet nak cari hand drying dekat masjid tue tapi takdelah pulak...aku pun bukan baju semberono jer keropehkan baju kering...so aku pun terus jelah pergi ke ipg bahasa antarabangsa, specifiknye bawah library gersang IKBA..

Aku sampai dalam pukul 8.05 macam gitulah.turun jer dari moto terus nampak ade signboard tulis 'sila diam kerana temuduga sedang dijalankan'..mampoih aku kali nie...aku dah sampai lambat dan dia tulis lagi 'anda dilarang masuk ke dalam bilik temuduga'..alamak macam mane ni??? aku pun jadi nervous nak mampus..anjale suruh tanye orang tapi aku ni terover penyeganlah pulak time-time camni.so anjalelah tanya..'orang dah masuk ker???'..fuhhh lega aku sebab dia kata belum..alhamdulillah..aku masih awallah mubakkiron..

Lepas aku tunggu dalam sepuluh minit, ada seorang chiness keluar panggil interviewee group A dengan B..OMG, its me!!aku pun masuklah and terus ke bilik W04B...dekat sini aku duduk dengan budak yang amek french..kalau tak ade 7 orang dalam sesi aku tapi 2 orang tak datang..so, kitorang pun tunggulah dekat luar tu..mula-mula memeng aku dah plan tak nak berkenalan dengan yang lain tapi dah kene duduk dekat luar tu dari pukul 8.15 - 9.30 jadi tersukarelah aku berkenalan...ada afiqah, amalina, lee dan yanie(kawan gopeng)...

Lebih kurang 9.30 tu baru dia panggil masuk.memula jawab INSAK and it is so easylah...contohnya adakah anda akan ketawa kalau mendengar jenaka lucah?, atau adakah anda seorang budak yang baik?..macam tulah soalannya.so aku pun awab ajelah yang positif segalanya...habis insak setengah jam jawab 135 soalan aku dapat rest 2 minit.. pastu tetiba ade minah perancis nie distribute kertas exam perancis..'alamak tupo aku kali ni..mane study pun'..giler payah jawab soalan dia..mana taknya dah setahun lebih tak baca apa-apa pasal french tetiba jawab soalan exam pulak..adoiiii!!!berserah jelah..2 soalan berdasarkan text dan satu soalan esei..yang esei tu memang aku hantam semberono je..die bagi gambar aktiviti seharian and suruh buat cerita macam tulah..gambar banun tido aku tulis dia keluar dari katil...gambar dia pergi tido aku tulis, dia kati selamat malam kepada diri sendiri...ha3x..kire ikut logik di otak je..asal baca faham udah..

Pastu kami diarah duduk dalam grouping pulak discuss pasal gerak kerja ko-kurikulum...kitorang boleh pilih bm atau bi and absolutely kitorang pilih bm..time discuss tu memang susah nak storylah..nada dah konfem poyo-poyo yo-or jer macam pembahas tegar and bajet macam jadi pengerusi forum pulak tue..tukang buat kesimpulan orang cakap, tanya-tanya pebdapatlah..ha3x..poyo..

Abis grouping, individual pulak...mula-mula dia suruh perkenalkan diri dalam bahasa inggeris.Lepas tu suruh bagi pendapat tentang "kerjaaya guru semakin dipandang serong?"..dan akhir sekali yang membunuh aku dengan kejamnya bile die suruh speak in french..dahlah cakap dengan minah perancis tu tadi...slang die yang pekat lagilah merunsingkan telinga aku ni...arghhhh sukarnya, untukku, berkata denganmu...Siap tanya kenapa nak jadi guru french lagi??? kalau tanya bm/bi bolehlah aku mengarang ini dalam french macam nak mompus cari perkataan die..'parce que je....voudrais...etudes la langue francaise....a paris et....aller ici.. a malaisie et parle ...avec mes etudiants.'otak time nie memang pulas 360 degree ahh cari perkataan tue...

Oklah panjang sangat pulak story nie...anyway doakan aku dapat biasiswa kpm ni untuk aku sambung belajar di ferancis nanti and jadi cikgu berwibawa...

No comments: