Saturday, January 15, 2011

Money Of Mine

Benar kata orang tua-tua...
"Money Is Everything & Without Money We Are Nothing"

Sinaran menteri pagi dan kicauan burung burung di hening pagi membangkitkan tubuhku ini dari lamunan mimpi indah yang tidak mampu diluahkan melalui terjemahan kata-kata...selesai menghadap ALLAH aku terus meluru ke dapur untuk makan pagi...namun "time is money and dont waste your money meaning dont waste your time"....mungkin kedengaran sedikit hindu tetapi grammar 100% correct...so aku pun ambil kah peluang ini untuk menimba pengalaman di samping mencari wang demi mencari sesuap nasi...

Perlahan lahan aku membonceng moto menuju ke tempatku mengerah keringan mencari nafkah kehidupan ini...letih memang letih tapi itulah hidup mesti diteruskan...hahaha...kerja aku look simple but full of tiredness...start pukul 8.00 pagi habis lebih kurang pukul 12.30 tengah hari...half day je lah katekan...tapi kerje die memang stress dan memerlukan kekuatan dan ketoughfan seorang lelaki macam aku...mental, fizikal dan fisiologikal...so buat sesiapa yang nak jadik tough macam aku boleh lah start buat resume dan hantar sebelum tarikh tutup...hahahaha....tapi ingat there is no way back after you sign up...you better think before you make any decision...

Habis kerje terus balik dan tidor...tulah sebab keletihan yang melampau itu aku tak mampu untuk sentiasa mengupdatekan blog nie...jadi gersang lah sket...hahaha...upah die nak kate lumayan taklah sangat tetapi cukuplah untuk hidup dan isi minyak motor yang baru dibeli papa..upah die sehari kekadang rm10, or rm20 dan kekadang mencecah rm30...bolehlah nak hidup...sebenarnya kerja aku nie 2 in 1..sementara menolong ayah aku menguruskan ladang yang bertitle kebun aku mencari nafkah...aku buat kerja kerja kebun jer...kekadang cop golden fruit dan sekarang nie tengah mensettlekan tentang durian yang asyik dicuri orang...diorang macam pemilik kebun tu pulak mengutip buah tanpa keizinan...geram aku dibuatnyer...itulah kata orang siapa yang berbudi kepada tanah maka dia akan mendapat habuannya...

Dalam Shohih Al-Bukhori dari Miqdam bin Ma’dikariba rodhiyallohu’anhu dari Nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, Beliau bersabda:

مَا أَكَلَ أَحَدٌ طَعَامًا قَطُّ خَيْرًا مِنْ أَنْ يَأْكُلَ مِنْ عَمَلِ يَدِهِ وَأَنَّ نَبِىَ اللهِ دَاوُدَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَأْكُلُ مِنْ عَمَلِ يَدِهِ
“Tidaklah seorang memakan makanan yang lebih baik dari orang yang memakan dari hasil usaha tangannya, dan adalah Nabi Dawud ‘alaihi salam makan dari hasil tangannya sendiri”.

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan :

فَلاَ يَغْرِسُ الْمُسْلِمُ غَرْسًا فَيَأْكُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ وَلاَ دَابَّةٌ وَلاَ طَيْرٌ إِلاَّ كَانَ لَهُ صَدَقَةً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

“Tidaklah seorang muslim menanam tanaman kemudian memakan tanaman itu manusia, binatang, dan burung melainkan bagi penanamnya menjadi sedekah hingga hari kiamat”


 

1 comment:

Ahyad said...

shahnon letih..patut la..